Skriv ut

På en gård i Hudiksvall öppnas just nu ett fönster in i framtidens elnät. Åtta stycken VW ID4 i bostadsrättsföreningen Stenberg kopplas in på det allmänna elnätet för att leverera upp till 43,5 kW.

Om några år har kanske ytterligare tiotusentals svenska bilar, sedan hundratusentals – och i sinom tid miljoner – kopplat in sig och arbetar som stationära batterier i elnätet när de är parkerade, vilket bilar oftast är.

Så kallade virtuella kraftnät av elbilar kan bli en betydelsefull komponent i framtidens elnät. Elbilar skulle kunna bli en effektresurs i stället för ett energibekymmer, som det ibland presenteras som idag.

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

Skulle det fungera? Vi får se vad experimentet i Hudiksvall säger. 

Sliter det på batteriet? Det vet man inte. Färsk statistik på Teslabilar säger att inte ens snabbladdning sliter. Ett lätt puttrande på 3–11 kW kanske till och med är lite nyttigt? Det finns statistik på det också. Det berättar föreningens ordförande Klas Boman, som är den som driver projektet.

Klas Boman

– Det är rena massagen, enligt studien.

Likriktarna är placerade så det går att ladda elbilarna direkt från solcellerna. Det är ovanligt och en av många optimeringar. Det gör bostadsrättsföreningen lite mer off-grid, elnätsoberoende, i den utsträckning det möjligt över säsongerna.

Volkswagen är samarbetspartner med åtta VW ID4 – en per lägenhet – med stöd för dubbelriktad laddning. Här finns även ett komplett ekosystem inklusive växelriktare från tyska E3DC.

Bilarna kommer att användas som vanligt av de boende, men det finns ett schema för hur och när bilarna ska vara uppkopplade.

– Bilen är en intäkt. Total cost of ownership kommer att sänkas. Hur mycket vet vi inte än, berättar Klas Boman.

– Vi kommer att kunna kapa effekttoppar – det är klart. Vi kommer att kunna fylla batterier med lågprisenergi – det är klart. Exakt hur mycket allt detta kommer att påverka våra energikostnader och bilkostnader totalt – det vet vi först tidigast om ett år.

För tillfället går det i Sverige att tälja guld på att sälja frekvens­tjänster, vilket fått både folk och företag att investera i stationära batterier. Och här på gården finns alltså åtta lediga batterier – extremt stora jämfört med normala hembatterier – och dessutom ytterligare 52 kWh hembatterier.

Klas Boman började utforska dubbelriktad laddning år 2020. Det gick lite trögt att väcka intresset hos VW till en början. Men när Tysklandskontoret kopplades in tog det fart.

– De sade ja på en gång. Projektet passade bra med deras image. Tidigare koncernchefen Herbert Diess var tidigt ute med att kalla bilar för ”batterier på hjul”.

Gården köpte Klas Boman och hans fru för 43 år sedan. Byggnaderna användes som verksamhetslokaler. Efter ett liv som affärsutvecklare såldes firman år 2017.

Nu är gården ombyggd till bostäder med hundraprocentigt fokus på hållbarhet – med ett oändligt stöd från en tålmodig hustru.

Den dubbelriktade ladd­ningen är bara en av många komponenter. Solceller, tilläggsisolering, material, kök, och så vidare – alla designval härstammar ur livscykelanalyser.

Här planeras fler spännande experiment – ett om långtidslagring av energi. Du kan läsa mer på www.stenberg-hudiksvall.se.

Hur kom ni in på det här?

– Vi hade ångest över hur mycket vi smutsat ner i världen – flugit otroligt mycket, bland annat. Hur skulle vi förklara det för barnbarnen? Det fanns en chans att göra något som kunde rättfärdiga dumheterna.

– Det sista jag gör här i världen ska åtminstone vara något bra.

Nytt för Europas elnät

Bostadsrättsföreningen är en så kallad mikroproducent, och kan mata ut upp till 43,5 kW med en huvudsäkring på 63 A. Bilarna begränsar sig till 11 kW vardera.

Den totala energilagringen i bilarna blir 400 kWh räknat på 50 kWh per bil. På gården finns också stationära batterier på sammanlagt 52 kWh, summa 450 kWh.

Volkswagen kommer att berätta mer om projektet när det tas i drift.

Dubbelriktad laddning och virtuella kraftnät är beprövad teknik. Men den är nästan helt osynlig i Europa idag. Först i modern tid var Japan där Nissan arbetade fram en lösning som svar på strömavbrott efter jordbävningar.

Honda, Ford och BMW – tre jättar från varsin världsdel – startade i mitten av september ett projekt för att hjälpa bilägare, biltillverkare och operatörer att koppla upp elbilarna på elnätet.

USA har ett uselt elnät så där är argumentet till att börja med lika mycket att överleva strömavbrott som att spekulera i timtaxa och leverera elnätstjänster.

Kalifornien kommer från och med år 2030 att kräva att alla personbilar, lätta kommersiella fordon och skolbussar som säljs där, ska klara dubbelriktad laddning.