JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
tisdag 19 november 2019 VECKA 47

Fordonselektronik

Så fungerar forskarnas Tesla-fälla

Klistra en fejkad sidolinje på vägen så kan du lura en Model S 75 att köra rakt in i mötande trafik. Forskare på kinesiska webbjätten Tencent hittade denna och andra sårbarheter genom att nagelfara Teslans algoritmer. Allt redovisas i detalj i deras rapport.

Gapwaves allt närmare bilen

I november skrev Gapwaves avtal med en av världens största underleverantörer till bilindustrin – Göteborgsföretaget skulle utveckla antennprototyper för 77GHz bilradar. Nu ska det svenska företaget vidareutveckla antennerna, så att de kan integreras i ett bilradarsystem. Ordern är värd fem miljoner kronor.

Kinesiska pengar till israelisk lidar

Ytterligare en av lidaruppstickarna har lyckats övertyga investerare om en påfyllning. Det är israeliska Innoviz som får cirka 1,2 miljarder kronor i serie C-finansiering.

Northvolt och VW leder batteriprojekt

Företag och forskningsinstitut från sju EU-länder ska tillsammans utveckla batteriteknik under ledning av svenska Northvolt och tyska Volkswagen.

Volvo ska stoppa berusade och distraherade förare

För två veckor sedan avslöjade Volvo att företaget ska begränsa topphastigheten till 180 km/h i nya bilar. Nästa steg för att minska antalet olyckor blir att installera kameror som övervakar förarna och som kan slå larm om de är distraherade, sömniga eller berusade.

Finska robotbussen klarar kylan med kinesisk lidar

Kyla var en utmaning som kinesiska lidarleverantören Robosense tvingades ta i tu med innan finska robotbussen Gacha kunde köra sig själv året runt i finska Lappland. Från och med nu ska alla lidar från Robosense stödja temperaturer ner till 40 minusgrader.

Grönt ljus för Einrides självkörande lastbil

Efter en lång tillståndsprocess har Transportstyrelsen nu gett uppstartsföretaget Einride klartecken att släppa ut sin självkörande lastbil på allmän väg. Hastigheten är dock begränsad till 5 km/h och fordonet får bara köra i ett industriområde i Jönköping.

Waymo blir lidarleverantör

Ytterligare en lidar dyker upp på marknaden och det är ingen mindre än Waymo som bjuder ut en av sina tre egenutvecklade sensorer. Syftet är bland annat att kunna få ner sitt eget pris med hjälp av högre volymer.

Microchip adderar snabb 16 bits ADC för fordon

En ny familj AD-omvandlare är vad Microchip just släppt. Här ingår industrins första SAR-omvandlare med 16-bitar som samplar 1 MSa/s och är fullt AEC-Q100-kvalificerade.

Uber frias från dödsolyckan i Tempe

Trots att Uber tagit bort en av de två säkerhetsförarna och hade en säkerhetspolicy som kritiserades internt, avstår en åklagare i Arizona från att åtala företaget för olyckan i Tempe i mars 2018 då en kvinna vid namn Elaine Hertzberg blev påkörd och dödad av en av Ubers testbilar.

Polestar först med ADAS-mjukvara från Zenuity

I förra veckan var det premiär för den helt nya elbilen från Volvos prestandamärke Polestar. Modellen – kallad Polestar 2 – symboliserar ett jättekliv för Volvo och när den börjar säljas under nästa år blir den först på marknaden med ett förarassistanssystem utvecklat och anpassat av Zenuity och Veoneer.

Risc-V i motorstyrningskrets

EMBEDDED WORLD Och nu även för motorstyrning – den växande gratis-cpu:n Risc-V bockar av ytterligare en nisch där den upptäckts och kommer att användas. Tyska Trinamic kommer senare i år att släppa motorstyrningskretsen Rocinante i tre versioner.

Så laddar du elbilen säkert

Vad är fördelen med att använda en laddbox vid laddning och vad kan hända om du inte har laddbox? Det är två frågor som besvaras i den ny informationsfilmen som Power Circle, MRF och Bil Sweden tagit fram i samarbete med Elsäkerhetsverket.

Amber kör i flock i bussfil om natten

Nederländska hyrbilsföretaget Amber gör sina första försök med platooning – två tomma bilar följer efter en bil med förare. I framtiden ska de vara tomma alla tre.

Nobina släpper loss självkörande Scania i Barkarby

Sent i höstas var det premiär för en liten 12-sitsig och självkörande minibuss i Barkarbystaden. Nu tar bussbolaget Nobina nästa steg och adderar en självkörande och fullstor buss från Scania.

Sverige femma i självkörningsranking

Revisions- och konsultföretaget KPMG har släppt en ranking över vilka länder som kommit längst när det gäller självkörning. Nederländerna toppar precis som i fjol medan Sverige rankas femma.

Lastbilsföretag utvärderar svensk bromslösning för autonoma fordon

För ett knappt år sedan lanserade fordonsunderleverantören Haldex ett nytt teknikområde för uppkopplade, elektrifierade och självkörande fordon. Nu ska en världsledande, ej namngiven, tillverkare av lastbilar utvärdera det svenska konceptet. Förhoppningen är att spika ett utvecklingskontrakt mot årets slut.

Volvo och MDH testar TSN – Ethernet i realtid

Mälardalens Högskola ska testa protokollet TSN (Time Sensitive Networking) i entreprenad­maskiner från Volvo Construction Equipment. Målet är att ge extra skjuts från ett upphottat Ethernet till de gigantiska volymer realtidsdata som kommer att flöda genom framtidens självkörande maskiner.

Radarspridare ska göra lidar onödig

Om vi etiketterar trottoarkanter, skyltar och fordon med så kallade fraktala superspridare så behövs inte längre lidar på självkörande fordon, utan radar räcker. Det hävdar amerikanska Fractal Antenna Systems.

Bosch bjuder in till samarbete

Sysslar du med framtidens mobilitetslösningar eller tjänster för människor som bor i städer? Fordonsunderleverantören Bosch vill komma i kontakt med nystartade företag inom dessa områden för samarbeten, som investerare eller för att bli kund.

 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)